Pædagogisk Sikkerhed®

Pædagogisk Sikkerhed til Social- og Sundhedsområdet, Skoler og andre institutioner som oplever udadreagerende adfærd.

En Vejledning i Pædagogisk Sikkerhed

Velkommen til vores informative side dedikeret til Pædagogisk Sikkerhed, en pædagogisk metode, der er grundlæggende baseret på og dybt rodfæstet i de anerkendte Low Arousal-principper. Denne tilgang er en essentiel og integreret del af S.T.O.P.’s veludviklede tilgang til Pædagogisk Sikkerhed®. Vores omfattende kursus er omhyggeligt designet til at udstyre dig med dybdegående viden og praktiske færdigheder inden for Pædagogisk Sikkerhed. Gennemførelsen af dette kursus vil uden tvivl berige din professionelle praksis og bidrage positivt og effektivt til dit arbejde med borgere i en bred vifte af omsorgskontekster​​.

Hvad er Pædagogisk Sikkerhed®?

I Pædagogisk Sikkerhed er Low Arousel og Afstemt Pædagogik integreret og fokuserer på at tilpasse personalets reaktioner og handlinger til borgerens behov og situation, frem for at rette og korrigere deres udfordrende adfærd. Denne tilgang understreger vigtigheden af at skabe forudsigelige og meningsfulde omgivelser for borgere, hvilket hjælper dem med at håndtere stressfaktorer mere effektivt​​.

Afstemt Pædagogik - Sprog og adfærd tilpasses den ældre borger
Pædagogisk Sikkerhed – Sprog og adfærd tilpasses den ældre borger

Hvad er forskellen på Afstemt Pædagogik og Low Arousal?

Afstemt Pædagogik og Low Arousal er begge pædagogiske tilgange, der sigter mod at skabe et positivt og støttende miljø, især for personer med udfordringer som udadreagerende adfærd. Selvom de deler nogle ligheder, er der nogle væsentlige forskelle mellem de to.

Afstemt Pædagogik(AP):

  • Fokuserer på at tilpasse interaktionerne og omgivelserne til det enkelte barns eller den unges behov.
  • Denne tilgang omfatter strategier for at udarbejde stressprofiler og en vidensbank om, hvad der fremmer ro og ønsket udvikling for individet.
  • Er en mere omfattende tilgang, der integrerer forskellige strategier og værktøjer til individuel tilpasning​​.

Low Arousal (LA):

  • Low Arousal-principperne fokuserer på at reducere stress og angst hos individer, hvilket hjælper med at forebygge konflikter.
  • Denne tilgang lægger vægt på personalets ansvar for at ændre egen adfærd i konfliktsituationer, hvilket kan føre til ændringer i den unges adfærd.
  • Low Arousal bygger på etiske principper og fremmer et miljø, hvor følelser som ro og tillid understøttes aktivt gennem personalets handlinger og holdninger​​​​.

Sammenfattende er Afstemt Pædagogik en bredere tilgang, der integrerer forskellige metoder og værktøjer til at skabe et støttende miljø, mens Low Arousal specifikt fokuserer på at reducere stress og fremme ro gennem specifikke adfærdsændringer hos personalet og miljøtilpasninger.

Integration af Low Arousal-Principper

Low Arousal-principperne er en integreret del af afstemt pædagogik og spiller en afgørende rolle i at skabe et trygt og støttende miljø for borgere med særlige behov. Disse principper fokuserer på at minimere stress og angst, hvilket er essentielt for at forebygge og håndtere konflikter. Low Arousal-tilgangen indebærer:

Nedsættelse af Stimuli: Dette kan omfatte tilpasning af det fysiske miljø for at reducere overstimulering, såsom at dæmpe lys, mindske støj og skabe beroligende områder.

  1. Kontrol af Personaleadfærd: Personale opfordres til at vedtage en rolig, ikke-konfronterende adfærd. Dette kan indebære at undgå direkte øjenkontakt, holde kroppen i en afslappet holdning og bruge en blid stemmeføring.
  2. Individtilpassede Reaktioner: At anerkende og forstå den enkelte borgers unikke triggere og behov. Dette kan omfatte tilpasning af kommunikationsstil og anvendelse af individualiserede afledningsteknikker.
  3. Forebyggelse af Eskalering: Anvendelse af strategier for at deeskalere potentielt udfordrende situationer, før de eskalerer til større konflikter.

Disse Low Arousal-principper bidrager til at skabe et mere afslappet og trygt miljø, hvor borgere føler sig forstået og understøttet, hvilket reducerer sandsynligheden for udfordrende adfærd og øger deres trivsel og sikkerhed​​.

Fokus på Individets Behov

I fokus på individets behov, som er en central del af afstemt pædagogik, lægges der vægt på at forstå og imødekomme de unikke krav og forhold, som hver enkelt borger står overfor. Dette betyder, at omsorgen og støtten tilpasses individuelt, hvilket sikrer, at hver borger modtager den mest passende hjælp og pleje. Dette kræver en dybdegående viden om den enkeltes præferencer, historie og personlige karakteristika. Ved at anerkende og respektere disse unikke aspekter skaber S.T.O.P. et miljø, hvor borgernes selvstændighed og selvværd fremmes, og hvor deres særlige behov og ønsker altid er i centrum for plejen​​.

Uddannelse og Udvikling af Personale

Uddannelse i Afstemt Pædagogik er en essentiel del af personalets professionelle udvikling. Denne uddannelse sikrer, at teamet er udstyret med de nødvendige færdigheder og viden til effektivt at implementere denne tilgang i deres daglige arbejde​​.

Engagement i Pædagogisk Sikkerhed® og Afstemt Pædagogik

Som en vital del af S.T.O.P.’s større engagement i Pædagogisk Sikkerhed® sikrer Afstemt Pædagogik, at alle indsatser er koordinerede og effektive i at skabe et sikkert og støttende miljø for alle​​.

Gennem dette kursus vil du blive rustet med de nødvendige redskaber og viden til at implementere Afstemt Pædagogik i dit arbejde, hvilket vil bidrage til at skabe en positiv forandring i borgernes liv og forbedre kvaliteten af den omsorg, du yder.

.

Billede af Michael Neigaard

Kontakt os for mere information

Kontakt os i dag for professionel hjælp til særlige udfordringer. Vi er her for at hjælpe dig og dine borgere.

Om S.T.O.P. – Pædagogisk Sikkerhed®

S.T.O.P – Pædagogisk Sikkerhed® er en vigtig tilgang inden for socialpædagogik og psykiatri, der fokuserer på at skabe en tryg og forstående ramme for individer, der oplever psykiske, emotionelle eller adfærdsmæssige udfordringer. Denne tilgang betoner vigtigheden af at forstå den enkelte person, deres unikke behov og baggrund. Ved at skabe et miljø, hvor individet føler sig hørt, respekteret og støttet, kan man effektivt hjælpe med at navigere i svære situationer og fremme positiv udvikling.

Hvis du eller en person i din omgangskreds står over for udfordringer, der kunne gavne af en tilgang med aftstemt pædgogik, så opfordres du til at tage kontakt til S.T.O.P. Det kan være socialpædagoger, psykologer eller andre fagfolk inden for social- og sundhedssektoren. Disse eksperter kan tilbyde den nødvendige støtte og vejledning for at sikre en holistisk og personcentreret indsats, der fremmer trivsel og personlig udvikling.